Hjem / Projekter / Case Studies / Vej & tunnel / Tinnsjø tunnellerne, Norge

Tinnsjø tunnellerne, Norge

  • Tinnsjø tunnellerne, Norge
  • Lyskilde

    Lyskilde

    Hvor effektivt en lyskilde omdanner elektricitet til lys (lm/W).

  • Forkobling

    Forkobling

    Kontrollerer spændingen til lyskilden (energieffektivitetsindekset EEI).

  • Lysfordeling

    Lysfordeling

    Lyset formes og styres ved hjælp af en optik, som sender lyset i den rigtige retning.

  • Systemeffektivitet

    Systemeffektivitet

    Den kvalitative kombination af optisk og termisk kontrol i armaturet (armatur lm/W).

  • Bevægelse

    Bevægelse

    Lyset tænder og slukker automatisk afhængig af om der er bevægelse i rummet.

  • Dagslys

    Dagslys

    Tilpasning af det kunstige lys baseret på tilgængeligt dagslysindfald.

  • Konstantlys

    Konstantlys

    Funktion som dæmper det initiale lysniveau og dermed giver et ensartet belysningsniveau i vedligeholdelsesperioden.

  • Scener

    Scener

    Gør det muligt at indstille lysscener og tilpasse belysningen forskellige brugssituationer.

  • Tidsstyring

    Tidsstyring

    En automatisk afbryder kan indstilles til at slukke alt lys i definerede faste tidsintervaller.

  • Opgavebelysning

    Opgavebelysning

    Korrekt belysningsniveau på arbejdsplan.

  • Lyszoner

    Lyszoner

    Belysningen opdeles i zoner, der afhænger af bevægelsesmønstre og/eller dagslysindfald.

  • Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelse skal udføres i forhold til produktets alder, ydeevne og det omgivende miljø.

  • Lysspild

    Lysspild

    Alt lys, der ikke når det ønskede mål, er lysspild.

  • Refleksion

    Refleksion

    Lyset reflekteres fra overfladerne i rummet.

  • Visuel energimåling

    Visuel energimåling

    Den øgede energibevidsthed kan hurtigt aflæses i det aktuelle energiforbrug.

To tunneler i Tinnsjø, Sydnorge, er renoveret med Thorns GT LED tunnel-armaturer. I 1992 blev tunnellerne udstyret med det velkendte Gotthard-armatur med lysstofrør. Men med udviklingen af mere effektiv teknologi, der giver lys i bedre kvalitet, blev det Thorns første tunnel-projekt i Norge med en fuldstændig renovering og opgradering med LED.

I samarbejde med Otera, faldt valget på LED-armaturer med 75W blev udvalgt til den generelle belysning, med ét armatur per 12,85 m. Ved indgangen og i transitionszonen anvendes konventionelle armaturer med højtryksnatriumlamper og counterbeam optik. Thorn har designet projektet med en kombination af 400W, 150W og 70W højtryksnatriumlamper for at opfylde de norske vej-myndigheders regler. Dette sikrer en jævn overgang fra dagslyset ind i den indre zone af tunnelen.

Når dag bliver til nat, bliver lyset trinvist nedtonet, således at armaturerne med højtryksnatriumlamper slukker gruppevis, hvorefter LED-armaturer dæmpes til 50 procent. LED-armaturerne dæmpes trinløst 10-100 procent med et DALI signal, som er en åben digital protokol, der fungerer godt med LED-teknologi.

Fodgængere og cykellister er tilladt i tunnelen, hvorfor der er strenge krav til lysets ensartethed. Ved at dæmpe lyset om natten, i modsætning til at slukke hvert andet armatur, fastholdes luminansens fremragende ensartethed i tunnellen. I løbet af et døgn giver GT LED armaturerne giver energibesparelse på cirka 40 procent i forhold til konventionelle armaturer med 58W lysstofrør.

Gadebelysningen udenfor tunnellerne er også leveret af Thorn. Civic armaturer med en 250W lyskilde og automatisk 50 procent dæmpning i 7 timer om natten blev valgt til denne opgave. Løsningen indbefatter en enhed til hvert armatur, som detekterer solopgang / solnedgang og beregner, hvornår lyset skal dæmpes på baggrund af de registrerede data. Det kræver ingen eksterne signaler og er en løsning, der ofte bruges på norske veje. Hvis det er nødvendigt, kan den dæmpbare periode let omprogrammeres fra tændingskabinettet med en on/off-sekvens.

Tunnel Projektleder fra Thorn, Hans Øien siger: "Vi kunne se på beregningerne, at vi havde en fantastisk løsning her, og resultatet taler da også for sig selv. Opnåelse denne type ensartethed med så lav blænding er simpelthen fremragende. Det viser virkelig potentialet for at bruge smart designet LED armaturer i tunneler – vi kunne på ingen måde have opnået det samme med samme antal armaturer med konventionel lyskildeteknologi. Og når man også overvejer den lange levetid af disse armaturer og de reducerede vedligeholdelsesomkostninger, er jeg sikker på, at mange vej- og tunnel myndigheder rundt omkring i verden vil se denne type løsning, som en stor fordel også."

Vigtige fakta

• GT LED armaturer giver en energibesparelse på cirka 40 procent i forhold til konventionelle 58W lysstofrør.