Hjem / Projekter / Case Studies / Transport / Charles de Gaulle-lufthavnen i Frankrig

Charles de Gaulle-lufthavnen i Frankrig

  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Lyskilde

    Lyskilde

    Orus LED sikrer, at der udsendes relativt meget lys fra lyskilden sammenlignet med den mængde energi, der anvendes til at producrere det.

  • Forkobling

    Forkobling

    Kontrollerer spændingen til lyskilden (energieffektivitetsindekset EEI).

  • Lysfordeling

    Lysfordeling

    Med sin Flat Beam®-teknologi tillader Orus LED præcis strålekontrol med henblik på at maksimere det nyttige lys og sørge for, at lyset falder, hvor der er brug for det.

  • Systemeffektivitet

    Systemeffektivitet

    Den kvalitative kombination af optisk og termisk kontrol i armaturet (armatur lm/W).

  • Bevægelse

    Bevægelse

    Lyset tænder og slukker automatisk afhængig af om der er bevægelse i rummet.

  • Dagslys

    Dagslys

    Tilpasning af det kunstige lys baseret på tilgængeligt dagslysindfald.

  • Konstantlys

    Konstantlys

    Funktion som dæmper det initiale lysniveau og dermed giver et ensartet belysningsniveau i vedligeholdelsesperioden.

  • Scener

    Scener

    Gør det muligt at indstille lysscener og tilpasse belysningen forskellige brugssituationer.

  • Tidsstyring

    Tidsstyring

    En automatisk afbryder kan indstilles til at slukke alt lys i definerede faste tidsintervaller.

  • Opgavebelysning

    Opgavebelysning

    Korrekt belysningsniveau på arbejdsplan.

  • Lyszoner

    Lyszoner

    Belysningen opdeles i zoner, der afhænger af bevægelsesmønstre og/eller dagslysindfald.

  • Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelse skal udføres i forhold til produktets alder, ydeevne og det omgivende miljø.

  • Lysspild

    Lysspild

    Præcis optisk kontrol og armaturretning minimerer lysspild, så der ikke spildes energi ved at belyse det forkerte område.

  • Refleksion

    Refleksion

    Lyset reflekteres fra overfladerne i rummet.

  • Visuel energimåling

    Visuel energimåling

    Den øgede energibevidsthed kan hurtigt aflæses i det aktuelle energiforbrug.

Baggrund

Charles de Gaulle-lufthavnen er Frankrigs største internationale lufthavn og et af verdens vigtigste centre for luftfart. Lufthavnen håndterer mere end 62 millioner passagerer og omkring 500.000 starter og landinger hvert år og er den næsttravleste lufthavn i Europa. I 2011 samarbejdede Thorn med Aéroports de Paris (ADP) og Sobeca Installers om at anvende Thorns innovative Orus HID-gade lygte til Charles de Gaulles interne vejnet. Lygten er ideel til brug i nærheden af landingsbaner og blev valgt på grund af den innovative dobbeltrettede optik, der skaber en unik lysfordeling, fremragende ensartethed uden blænding, lavt energiforbrug og frem for alt lav monteringshøjde på bare 0,9 m.

Belysningsformål

Charles de Gaulle-lufthavnen var tilfreds med Orus HID-installationen og havde igen brug for en leverandør til belysning af en ny, 700 meter lang, intern vej. Som tidligere ønskede man en diskret løsning uden brug af høje master. Efter at have etableret en stærk relation til ADP gennem et aftalt eftermonteringsprogram, der omfatter overvågning af og kontrol med energiforbruget, blev Thorn udvalgt til at fremsende et forslg.

Belysningsløsning

Efter for nylig at have introduceret Orus LED foreslog Thorn dette til den nye vej. Orus LED har alle de samme egenskaber som Orus HID, men med den yderligere fordel, at den reducerer energiforbruget betydeligt. Charles de Gaulle-lufthavnen var så imponeret over Orus LED, at den anmodede om en vurdering ved Thorn og ADP Consulting af muligheden for og fordelene ved også at udskifte Orus-HID-armaturerne med den nye Orus LED. Thorn installerede derfor Orus LED på den nye vej og gennemførte en punkt-for-punkt udskiftning i det gamle vejnet.

Resultater og fordele

Sammenlignet med Orus HID opnås ved Orus LED mere end en halvering af energiforbruget og CO2-udledningen (52 % reduktion). Årlig SLEEC-L (W/cd.m-2/m2) reduceres fra det tidligere, allerede fremragende resultat 0,33 til bare 0,19. Ud over at reducere energiomkostningerne tilbyder den højeffektive LED en levetid på 80.000 timer (@L70B10) og reducerer derved vedligeholdelseskrav og -omkostninger. De let tilgængelige armaturer betyder også, at det er let at rengøre glasset uden behov for hævet platform. Det er vigtigt, at Orus LEDs lave monteringshøjde er diskret og sikrer, at belysningen integreres i landskabet uden at forstyrre fly, specifik lufthavnsbelysning eller ledelys. Ud over de mange belysningsmæssige fordele styrker den nye LED-belysning Charles de Gaulle-lufthavnens image som et moderne og miljøbevidst anlæg. Christophe Durand, Functional Lighting Segment Manager hos Thorn Lighting, forklarer: "Orus LED er ikke blot et effektivt valg på dette sted, men kan anses for den eneste løsning, der kan klare de begrænsninger, en lufthavn medfører. Med hensyn til belysningsresultater giver Orus LED fremragende ensartethed med enestående visuel komfort uden blænding i en højde på mindre end en meter. Den opfylder også den krævede standard på 1 cd.m2." "Hovedforskellen mellem HID- og LED-løsningerne er armaturets energieffektivitet og intelligens. Med Orus LED kan du komme endnu længere med hensyn til at optimere energiforbruget; vi udskifter en 35 W pære med et 27 W system. Derudover kan vi styre belysningsniveauet centralt, så det passer til anvendelsesmønsteret for vejen, og indhente oplysninger om hvert enkelte belysningspunkt. Desuden er LED-lyskilden mere stabil og kræver færre udskiftninger, så lufthavnen nyder godt af en reduktion i ulejlighed med og omkostninger til vedligeholdelse."

Vigtige fakta

• Vejbelysning fra lav monteringshøjde på bare 0,9 m
• Energiforbrug og CO2-udledning reduceres med 52 %
• SLEEC-L (W/cd.m-2/m²) reduceres fra 0,33 til bare 0,19