Hjem / Projekter / Case Studies / Uddannelse / Hanstholm skole, Danmark

Hanstholm skole, Danmark

  • Hanstholm School, Denmark
  • Hanstholm School, Denmark
  • Hanstholm School, Denmark
  • Lyskilde

    Lyskilde

    Hvor effektivt en lyskilde omdanner elektricitet til lys (lm/W).

  • Forkobling

    Forkobling

    Kontrollerer spændingen til lyskilden (energieffektivitetsindekset EEI).

  • Lysfordeling

    Lysfordeling

    Lyset formes og styres ved hjælp af en optik, som sender lyset i den rigtige retning.

  • Systemeffektivitet

    Systemeffektivitet

    Den kvalitative kombination af optisk og termisk kontrol i armaturet (armatur lm/W).

  • Bevægelse

    Bevægelse

    Lyset tænder og slukker automatisk afhængig af om der er bevægelse i rummet.

  • Dagslys

    Dagslys

    Tilpasning af det kunstige lys baseret på tilgængeligt dagslysindfald.

  • Konstantlys

    Konstantlys

    Funktion som dæmper det initiale lysniveau og dermed giver et ensartet belysningsniveau i vedligeholdelsesperioden.

  • Scener

    Scener

    Gør det muligt at indstille lysscener og tilpasse belysningen forskellige brugssituationer.

  • Tidsstyring

    Tidsstyring

    En automatisk afbryder kan indstilles til at slukke alt lys i definerede faste tidsintervaller.

  • Opgavebelysning

    Opgavebelysning

    Korrekt belysningsniveau på arbejdsplan.

  • Lyszoner

    Lyszoner

    Belysningen opdeles i zoner, der afhænger af bevægelsesmønstre og/eller dagslysindfald.

  • Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelse skal udføres i forhold til produktets alder, ydeevne og det omgivende miljø.

  • Lysspild

    Lysspild

    Alt lys, der ikke når det ønskede mål, er lysspild.

  • Refleksion

    Refleksion

    Lyset reflekteres fra overfladerne i rummet.

  • Visuel energimåling

    Visuel energimåling

    Den øgede energibevidsthed kan hurtigt aflæses i det aktuelle energiforbrug.

Med få midler har Hanstholm Skole opnået energibesparelser og forbedret lys i klasselokalerne

Skolen led under et forældet belysningsanlæg, men da loftet armaturerne sad i ikke fejlede noget var der brug for en løsning, som ikke krævede en større renovering, men kunne gøre brug af det eksisterende loft.

Moderne lys i eksisterende loft

I løbet af sommeren skiftede Hanstholm Skole belysning i klasselokalerne. Løsningen blev, at de gamle armaturer med gulnede polystyrolgitre blev skrællet for indhold og bagplade, monteret med en hvidlakeret MDF plade og monteret med to stk. Base LED 12W.

Udskiftningen har først og fremmest resulteret i en energibesparelse på mere end 70 procent. Det giver en forbedret driftsøkonomi, som forstærkes yderligere af, at skolen slipper for at skifte lyskilder de næste mange år

Udover de flotte resultater på energiregnskabet har skolen også fået et mærkbart bedre lys, med et lux-niveau på 300 lux ligger over de eksisterende krav.

Skolelederen Johannes Nicolajsen konkluderer selv: ”Både elever og lærere har bemærket forandringerne, selvom det først er nu, hvor mørket trænger sig på, at vi for alvor får glæde af mere lys. Og jeg er overbevist om, at lys betyder meget for såvel indlæring som trivsel på skolen.”