Hjem / Projekter / Case Studies / Detail / Kverneland Bil i Trondheim, Norge

Kverneland Bil i Trondheim, Norge

  • Kverneland Auto Garage, Norway
  • Kverneland Auto Garage, Norway
  • Lyskilde

    Lyskilde

    Hvor effektivt en lyskilde omdanner elektricitet til lys (lm/W).

  • Forkobling

    Forkobling

    Kontrollerer spændingen til lyskilden (energieffektivitetsindekset EEI).

  • Lysfordeling

    Lysfordeling

    Lyset formes og styres ved hjælp af en optik, som sender lyset i den rigtige retning.

  • Systemeffektivitet

    Systemeffektivitet

    Den kvalitative kombination af optisk og termisk kontrol i armaturet (armatur lm/W).

  • Bevægelse

    Bevægelse

    Lyset tænder og slukker automatisk afhængig af om der er bevægelse i rummet.

  • Dagslys

    Dagslys

    Tilpasning af det kunstige lys baseret på tilgængeligt dagslysindfald.

  • Konstantlys

    Konstantlys

    Funktion som dæmper det initiale lysniveau og dermed giver et ensartet belysningsniveau i vedligeholdelsesperioden.

  • Scener

    Scener

    Gør det muligt at indstille lysscener og tilpasse belysningen forskellige brugssituationer.

  • Tidsstyring

    Tidsstyring

    En automatisk afbryder kan indstilles til at slukke alt lys i definerede faste tidsintervaller.

  • Opgavebelysning

    Opgavebelysning

    Korrekt belysningsniveau på arbejdsplan.

  • Lyszoner

    Lyszoner

    Belysningen opdeles i zoner, der afhænger af bevægelsesmønstre og/eller dagslysindfald.

  • Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelsesplan

    Vedligeholdelse skal udføres i forhold til produktets alder, ydeevne og det omgivende miljø.

  • Lysspild

    Lysspild

    Alt lys, der ikke når det ønskede mål, er lysspild.

  • Refleksion

    Refleksion

    Lyset reflekteres fra overfladerne i rummet.

  • Visuel energimåling

    Visuel energimåling

    Den øgede energibevidsthed kan hurtigt aflæses i det aktuelle energiforbrug.

Da Kverneland Bil besluttede at omdanne en korn- og foderstofforretning i Trondheim, i det centrale Norge til et 6.300 m² stort moderne showroom og værksted til biler, ændrede kriterierne sig også for belysningen. God farvegengivelse, et behageligt lys og opnåelse af energieffektivitet og bæredygtighed for miljøet, var klare prioriteter.

Det nye belysningsanlæg benytter Thorn T5 lysstofrør (Optus IV) med sensorer til både dagslys- og bevægelsesdetektering. Afhængig af hvor i rummet armaturerne er monteret registrerer en sensor dagslysniveauet eller bevægelse i rummet, og dæmper lyset, så mængden af lys er altid er tilstrækkelig.

Lysets betydning

Fordelen ved systemet er ifølge leder Lasse Veie tofoldig. Løsningen giver et glimrende arbejdsmiljø for alle med så meget eller så lidt lys som situationen kræver, da armaturerne har sensorer, så vi ikke behøver at tænde lyset og slukke. Dette er ikke kun let for os, det betyder også god økonomi idet store område ikke står fuldt belyst døgnet rundt. Desuden er vi afhængige af vores produkter bliver præsenteret på en god måde."

Lasse Veie fortsætter: ”Belysningen er en af de vigtigste drivere i en klasse A bygning, og vi er glade for at vi har fundet løsninger, der opfylder kravene til den type byggeri, som vi har ønsket at bygge og arbejde i.”

Bilforhandlere kender også betydningen af godt belyst udendørs showroom. For at sikre, at bilerne præsenterer sig på en ordentlig måde, konsulterede virksomheden Thorn Lighting’s belysningskonsulent i området, Knut Martin Selli, som anbefalede Areafloods monteret på ti meter høje master. Areafloods optiske konstruktion er markant forskellig fra andre område-projektører, da den er baseret på en Champion Sports projektør. Projektøren har et skråt frontglas og integreret visir, som giver en komplet cut-off og en "virtuel" lysemitterende overflade. Det resulterer i optimeret belysningsstyrke og ensartethed, minimering af blænding og at generende lys undgås.

Nødbelysning er kronen på værket

Som kronen på værket ønskede Kverneland Bil at komme væk fra grimme nødlysarmaturer med regelmæssige manuelle test. Løsningen blev at installere et adresserbart Voyager LED nødbelysningsanlæg. Knut Martin Selli fortæller hvordan LED har været med til at ændre designet på nødbelysning så markant: ”Dioderne er så meget mindre med perfekt tunet optik, der forbedrer kravet til afstanden mellem armaturerne og giver en markant reduktion af antallet af påkrævede armaturer. Det betyder lavere installationsomkostninger og længere lyskildelevetid, reduceret batteriforbrug og -størrelse, og den lette gennemførelse af test vil reducere levetidsomkostningerne og miljøpåvirkningen.

Kverneland Bil viser med stor overbevisning, at det, med moderne udstyr og god belysningsstyring, er muligt for en virksomhed at forbedre arbejdsforholdene og reducere elforbruget dramatisk.